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Lyrical Citizen

The countercultural movements that have flourished all around the world since 2008 represent a new instance of a very old paradox of political metaphysics: the defense of a private realm of rights within a social structure of stratification. The paradox is produced by the fact that it is precisely the structure of stratification what created the conditions of possibility for the genesis of the private realm represented by the social persona of the citizen, and such structure is not compatible with the implications of those rights. The present formulation of the paradox within the narrative of the human being , an abstract social persona which is the subject of some ideal social rights, is just the latter development of a very old religious story. It is obvious that the root of the paradox intermingles with the roots of social stratification which lies at the foundation of urban settlements, but it is not only explained by this phenomenon, and needs to be understood in relation to t...

Transzendentale Schein

  The fact that from the subjective necessity of a certain connection of our concepts we infer an objective necessity of such connection is what Kant calls the transcendental Illusion . From the way we connect things, we deduce how things are in themselves. Traditional myths are good examples of this. Where Kant says transzendentale we could say biological , or neurophysiological .   The fascinating thing about this illusion is that even when you know it you cannot avoid it, for how could we think outside of our biological conditioning? More than a final limit for our knowledge, the transcendental illusion implies the end of the unquestionable character of the myths of the universal law. Contemporary science ignores this limit to the cognitive universality of our theories. 

Indisputable Truths

    Suppose for a moment that we could form a set of propositions that state today’s basic foundational assumptions about ourselves and the cosmos, that we could somehow agree on a set U of indisputable truths, ranging from ethics to physics, from mathematics to psychology and the arts. The P i propositions of U can be dependent or independent among themselves. If all of them were independent, the human experience would be the addition of disconnected actions, but our vital experience, as well as our science, shows us that this is not the case. Then, at least some P i are related. But if there is even one proposition totally independent of the others, such proposition would not be intelligible, for it would not have a referent. All P i are, therefore, somehow related, and the relation is the thinking-living human being. Now, if all P i are related, they could be expressed in terms of some meta-principles or meta-axioms. This would imply that our axioms are not final (...

La ópera europea y la formación del sujeto moderno

   La culminación musical de la imitación del ideal griego en música durante el Renacimiento se da en la creación de la ópera. Las exigencias de Vincenzo Galilei -y de los demás miembros de la Camerata del Conde Bardi- de simplicidad matemática para la música, como oposición a la complejidad contrapuntística de la música polifónica precedente, pretende, entre otras cosas, ajustar la música a la palabra,  y así fundar un estilo intermedio entre el canto que melismáticamente distorsiona sílabas y el hablar ordinario. Así surge el llamado  stile-representativo  o  stile-recitativo , que se va a convertir en el vehículo para el drama musical nuevo. La intención expresa de reproducir el drama musical clásico está bien documentada, así como la conciencia de que el intento de revitalizarlo era una tarea totalmente nueva [1] , a la que poetas y músicos se lanzaron con el desarrollado sentido de historicidad que recorrió todo el Renacimiento. El punto de partid...

Mímesis y repetición

   Por debajo de todos los conceptos que delimitan el campo de la mímesis -posesión, participación, imitación, variación, expresión, etc.- encontramos de una forma u otra el concepto básico de la repetición. Este concepto ha sido estudiado con detalle por Giles Deleuze, para quien el arte no imita, sino repite, por medio de un poder interno[1]. Una imitación es una copia -argumenta Deleuze- mientras que el arte es simulación, revierte las copias en simulacros[2]. Detrás de esta afirmación hallamos  una clara voluntad de acabar con el concepto mimético de modelo-copia, el modelo básico platónico, y con los modos de pensamiento mimético que ha inspirado. En este sentido está continuando el proyecto nietzscheano de transmutación de los valores de la filosofía occidental. El marco establecido por Platón presenta el escollo teórico de la oposición entre las nociones de la identidad y la diferencia, es decir, se trata de la solución de la dificultad que Schopenhauer destapó...

Una sociedad sin dinero

El dinero  es energía  potencial metafísica , y como tal, es un generador de acciones económicas . En este sentido, es una narración que interpreta los intercambios de energía potencial metafísica en energía económica . Funciona como aglutinante de las acciones económicas  diversas de la ciudad, algo que consigue gracias a su contenido simbólico  puente, gracias al vínculo que establece entre las determinaciones primitivas  y las determinaciones económicas  de la ciudad. A través del mito del dinero, cuantificamos y cualificamos la homeostasis  social valorando el conjunto de nuestras experiencias, reduciendo a la semántica  emocional común las diferentes acciones económicas  y los objetos determinados por ellas, relacionando acciones y objetos a partir de su valor en el conjunto energético del organismo, de manera análoga a cómo operan los protocolos  emocionales . ¿Por qué deshacernos de un mito tan ingenioso que ha permitido una...