Skip to main content

¿Quién escribe estos textos de ontología?


  ¿Qué persona social escribe este texto? Por un lado está el filósofo, una mente de unos dos mil quinientos años que repite las explicaciones que se han dado a los problemas de ontología, seleccionando las perspectivas que son más conformes a una variación evolutiva del idealismo transcendental que incorpora axiomas de filosofías orientales no-duales (vedanta, sufismo, taoísmo, zen). Se trata de un "yo transcendental" (en el sentido de Husserl) incapaz de vaciarse debido a las propias exigencias del acto de la escritura. Este es un yo sutil pero igual de ignorante que otros más visibls. Por otro lado, está la persona del ciudadano lírico, cuya antigüedad sobrepasa en más de mil años a la del filósofo. El ciudadano lírico es la persona social metafísica que surge como negación de cualquier persona económica social y proclama un ámbito de individualidad independiente de cualquier condicionamiento neurofisiológico y social. Es la persona que desarrollamos al margen de cualquier acción, lo que sentimos como nuestro ser más íntimo y genuino. El ciudadano lírico es el fundamento de las narraciones de inmortalidad que tienen su origen en la ciudad y sus grandes religiones, una narración que se funde en nuestros días con las narraciones psicológicas que se producen en las esferas de la experiencia estética y del arte. No es el "yo soy", sino una idealización personal basada en una auto-percepción más o menos clara, de un testigo de los otros egos o personas sociales que actuamos.
  La narración del filósofo es estéril y remite a la propia red mental que ha creado la filosofía en su devenir temporal. Es decir, sólo hace profundizar en el samsara y nos pierde en el la especulación sin fin que entretiene la mente con el hueso de su propio origen e identidad.  Es básicamente mera ignorancia objetiva y debe ser olvidada una vez ha sido leída como una carcasa para algo contenido en la otra narración, la del ciudadano lírico. La narración reflexiva del filósofo transcendental,  aporta no obstante un perfume de alegría y claridad que aunque no para la mente la hace más transparente. En la narración del ciudadano lírico, por su parte, se expresa un anhelo sincero bajo los ropajes de un ego buscador al que alimenta una carencia inevitable. Debe tomarse sólo el anhelo, o mejor dicho, aquello hacia lo que ese anhelo apunta, y olvidarse todo lo demás. Si no lo hacemos así, desarrollamos un personaje sutil que cree haber llegado a alguna forma de comprensión, un testigo transcendental fantasmagórico. más allá del observador y lo observado, está el observar, una acción impersonal, un movimiento de la vida-inteligencia.
Nada sé” comienza el canto.

Comments

Popular posts from this blog

Limen et Continuum

  Existence is Encounter. Meeting at the limen. In the limen, the masks disappear, that is, the basic intuitions of identities, such as the identity that I feel and think in relation to the tree that I see in front of me. The identity of the tree is a projection of mine: the unity of my process of perceiving the tree generates a mask in me, the ghost of a limited unity separated from everything else. The simplest form of intuitive understanding of masks and limen is given to us by numbers. Numbers intuitively express the liminal tension that is Existence. A little etymological note. Rythmos in Greek means flow. Arythmos (number) is what does not flow, what remains solidified. Numbers express the liminoid, and flow, rhythm, expresses the liminal. A rhythm becomes liminoid when we can trace patterns in it, that is, when we can construct masks of identities. Mathematics has spoken of flow using the Latin word “continuum”, the continuous. All modern science, since Leibni...

Ritual, Scientific Experiment and Truth

 Human rituals have their roots in animal behavior, and the animal pattern has its roots in the need for repetition of living organisms, in the cyclical structure of physiological actions. At the human level, ritual behavior involves a delimitation of space and time, as well as a different meaning of both with respect to the spaces and times of everyday experience. From the ritual ceremonies of cold societies, we observe the care and thoroughness of the shaman to determine with precision the spaces, times and elements that intervene in the rite. Sacred space delimits the world, not only as a place of action, but also the scope of meaning of the things contained in that space. It is a space loaded with meaning: there is an order in things. Time itself acquires its meaning in relation to this order of things, and cyclically closes the space in the “tempo” of the rite, a tempo that is a symbol of the tempo of the World. What is not in the rite or is not referable to the rite has no re...

What is Mythopoetics?

  The narrative grew in the process of being told, as myths always do. The Blog has become more labyrinthine over the years. It contains my Mythopoetics book and a few other things. For those who access these texts without knowing anything about Mythopoetics, I am going to post the introduction of the first part, so you can decide if you want to spend your precious time thinking about the identity narratives that we humans have developed over the years. throughout our eventful existence as a species. "Mythological narratives are the only intellectual activity that has been continuously practiced by human beings, a fact that makes them a unique tool for thinking synthetically our evolution as homo-sapiens. In this sense, they are the first valuation settings that humans have made about themselves and their environment, and as such, they have conditioned the ones that have come afterwards, both in form and content. Their communicative function places them at the basis o...