Skip to main content

¿Quién escribe estos textos de ontología?


  ¿Qué persona social escribe este texto? Por un lado está el filósofo, una mente de unos dos mil quinientos años que repite las explicaciones que se han dado a los problemas de ontología, seleccionando las perspectivas que son más conformes a una variación evolutiva del idealismo transcendental que incorpora axiomas de filosofías orientales no-duales (vedanta, sufismo, taoísmo, zen). Se trata de un "yo transcendental" (en el sentido de Husserl) incapaz de vaciarse debido a las propias exigencias del acto de la escritura. Este es un yo sutil pero igual de ignorante que otros más visibls. Por otro lado, está la persona del ciudadano lírico, cuya antigüedad sobrepasa en más de mil años a la del filósofo. El ciudadano lírico es la persona social metafísica que surge como negación de cualquier persona económica social y proclama un ámbito de individualidad independiente de cualquier condicionamiento neurofisiológico y social. Es la persona que desarrollamos al margen de cualquier acción, lo que sentimos como nuestro ser más íntimo y genuino. El ciudadano lírico es el fundamento de las narraciones de inmortalidad que tienen su origen en la ciudad y sus grandes religiones, una narración que se funde en nuestros días con las narraciones psicológicas que se producen en las esferas de la experiencia estética y del arte. No es el "yo soy", sino una idealización personal basada en una auto-percepción más o menos clara, de un testigo de los otros egos o personas sociales que actuamos.
  La narración del filósofo es estéril y remite a la propia red mental que ha creado la filosofía en su devenir temporal. Es decir, sólo hace profundizar en el samsara y nos pierde en el la especulación sin fin que entretiene la mente con el hueso de su propio origen e identidad.  Es básicamente mera ignorancia objetiva y debe ser olvidada una vez ha sido leída como una carcasa para algo contenido en la otra narración, la del ciudadano lírico. La narración reflexiva del filósofo transcendental,  aporta no obstante un perfume de alegría y claridad que aunque no para la mente la hace más transparente. En la narración del ciudadano lírico, por su parte, se expresa un anhelo sincero bajo los ropajes de un ego buscador al que alimenta una carencia inevitable. Debe tomarse sólo el anhelo, o mejor dicho, aquello hacia lo que ese anhelo apunta, y olvidarse todo lo demás. Si no lo hacemos así, desarrollamos un personaje sutil que cree haber llegado a alguna forma de comprensión, un testigo transcendental fantasmagórico. más allá del observador y lo observado, está el observar, una acción impersonal, un movimiento de la vida-inteligencia.
Nada sé” comienza el canto.

Comments

Popular posts from this blog

Limen et Continuum

  Existence is Encounter. Meeting at the limen. In the limen, the masks disappear, that is, the basic intuitions of identities, such as the identity that I feel and think in relation to the tree that I see in front of me. The identity of the tree is a projection of mine: the unity of my process of perceiving the tree generates a mask in me, the ghost of a limited unity separated from everything else. The simplest form of intuitive understanding of masks and limen is given to us by numbers. Numbers intuitively express the liminal tension that is Existence. A little etymological note. Rythmos in Greek means flow. Arythmos (number) is what does not flow, what remains solidified. Numbers express the liminoid, and flow, rhythm, expresses the liminal. A rhythm becomes liminoid when we can trace patterns in it, that is, when we can construct masks of identities. Mathematics has spoken of flow using the Latin word “continuum”, the continuous. All modern science, since Leibni...

Ritual, Scientific Experiment and Truth

 Human rituals have their roots in animal behavior, and the animal pattern has its roots in the need for repetition of living organisms, in the cyclical structure of physiological actions. At the human level, ritual behavior involves a delimitation of space and time, as well as a different meaning of both with respect to the spaces and times of everyday experience. From the ritual ceremonies of cold societies, we observe the care and thoroughness of the shaman to determine with precision the spaces, times and elements that intervene in the rite. Sacred space delimits the world, not only as a place of action, but also the scope of meaning of the things contained in that space. It is a space loaded with meaning: there is an order in things. Time itself acquires its meaning in relation to this order of things, and cyclically closes the space in the “tempo” of the rite, a tempo that is a symbol of the tempo of the World. What is not in the rite or is not referable to the rite has no re...

Metalanguages are formal metaphors

  In a logic class, the professor tells his students: "Yesterday, while talking with my Sufi gardener about happiness, we ended up talking about metalanguages, because he said that orchids are 'chambers where light plays between amorous encounters.' I told him: 'You have to be a poet to talk about poetry.' He replied: 'You just have to be human.'" In what way can we say that my gardener is proposing that every metalanguage is a formalized metaphor for its object language and what would be the metaphor for arithmetical addition? Furthermore” -he asks-how does this little narrative show that Kurt Gödel was a Platonist? One student answers: “The gardener uses orchids as a metaphor for biological reproduction, and from this he makes a second-order metaphor at the human level, calling reproduction a loving encounter. The gardener is a Sufi; in Sufi ontology, the word 'encounter' is used as equivalent to 'existence,' a double meaning (Wujud)....